torsdag 9. august 2012

Tjelderknoppen 476 moh

Kart

6. august og kveldstur til Tjelderknoppen.
3,4 km t/r. Slik finner du fram til utgangspunkt: RV 759 mot Leksdalen, svinger av mot Leksdalsfjellet, og kjører 2 km etter kasse for bomveg (30,- personbil). Skilt på venstre side sier Tillerknoppen, obs! Men på parkeringsplassen nytt skilt.

Jeg dro avgårde i seneste laget, og jeg var egentlig usikker på om jeg rett og slett bare skulle ta bilen hjem igjen. For det begynte å skumres.. og det er ikke så trivelig å være alene på fjellet/skogen i mørket, spesielt ikke på en ukjent plass. Terrenget ligger i skyggesiden på kvelden. Men sta som jeg er parkerte jeg bilen og la i vei.

Bratt stigning, smal sti. Grei merking, ikke mye å ta feil av. Etterhvert myrterreng.
Turen er merket som lett i Bedriftidrettens "Ti på topp", men det er kun for antall km- for her får du hjertepumpa i gang! Det kan ha noe med tempoet selvsagt, jeg hadde i bakhodet at jeg måtte komme meg opp så fort som mulig, for å kunne starte på hjemturen før mørket kom. Med blodsmak i munnen, nådde jeg omsider toppen. Og her var sola, og her glemte jeg det strabasiøse for noen minutter. Canon`en kom fram, og det ble litt knipsing og en bitte liten pust i bakken.

Skal ærlig innrømme at jeg småløp det meste av turen ned, vet ikke hva som gjorde meg mest skremt.. Men mange rare tanker dukket opp. T/r ble unnagjort på ca. 1 time. Det var godt å komme tilbake til bilen for å si det sånn.
Konklusjonen får bli at enten drar jeg hit på dagtid, ellers tar jeg med meg noen neste gang.

Uansett- vakker natur. Og tilfreds med trosset gjennomføring!

I bilen på vei hjem, nydelig solnedgang over Leksdalsvatnet, det ble mang en stopp-- og en vakker avlsutning på turen.










Tjelderknoppen i det fjerne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det vil gjøre vandreren glad;-)